Onycholiza

Onycholiza (Onycholisis) to schorzenie paznokci, które polega na odklejaniu się płytki paznokciowej od łożyska. Pod odklejoną płytką paznokciową gromadzi się powietrze, zanieczyszczenia, złuszczająca się keratyna z płytki oraz naskórek, a sam paznokieć, wskutek utraty kontaktu z łożyskiem, zaczyna przybierać w tym miejscu białe zabarwienie. Gdy dodatkowo dochodzi do zakażenia, to jego kolor zmienia się na żółty, szary, brązowy a nawet czarny.
Onycholiza często traktowana jest jako problem natury estetycznej. Może być również objawem chorób (takich jak: cukrzyca, zaburzenia w funkcjonowaniu tarczycy), dlatego nie należy jej lekceważyć.
Cały proces powstawania onycholizy przebiega powoli, ale systematycznie i zaczyna się od wolnego brzegu paznokcia lub od jego boków. Onycholiza najczęściej przebiega bezboleśnie. Jednak gdy towarzyszy jej dodatkowa infekcja lub odwarstwienie płytki zachodzi w kierunku macierzy, to może pojawić się ból.

Onycholiza występuje zarówno na dłoniach jak i na stopach. Długie paznokcie są bardziej narażone na uraz, uszkodzenia mechaniczne, co często jest właśnie przyczyną odwarstwienia się paznokci od łożyska.

Inne przyczyny występowania onycholizy to:
• noszenie niewygodnych, zbyt ciasnych butów, butów na wysokim obcasie
• mikrourazy wywołane niestarannie wykonanym manicure lub pedicure
• infekcje bakteryjne, grzybicze
• choroby skóry ( np.: łuszczyca, atopowe zapalenie skóry, liszaj płaski)
• choroby ogólnoustrojowe ( np.: cukrzyca, nadczynność tarczycy, niedobór żelaza)
• przyjmowanie niektórych leków

Wyróżnia się kilka rodzajów onycholizy: pierwotna, wtórna i polekowa.

Onycholiza pierwotna– związana jest z niewłaściwym stosowaniem silnych środków pielęgnacyjnych. Mogą więc jej doświadczyć kobiety, które często wykonują manicure i pedicure hybrydowy, żelowy, akrylowy czy też stosują odżywki zawierające formaldehyd i fenol.

Onycholiza wtórna– może być znakiem występowania chorób: łuszczycy, liszaj płaski, cukrzycy, niedokrwistości, niedoczynności lub nadczynności tarczycy.

Onycholiza polekowa– może wystąpić na skutek przyjmowania niektórych leków, np.: na łuszczycę lub trądzik. Może być ona również skutkiem ubocznym przyjmowania antybiotyków z grupy tetracyklin, którymi leczy się choroby skórne.

Sposób postępowania przy onycholizie zależy od jej rodzaju i przyczyny wystąpienia. Aby nie doprowadzić do jej pogłębienia, należy jak najszybciej udać się do specjalisty, który pomoże zdiagnozować powody występowania tej zmiany oraz zastosuje odpowiednie czynności w celu pozbycia się jej. Specjalistą, który się zajmuje takimi zmianami jest PODOLOG.

Podolog skróci paznokieć, którego dotyczy onycholiza, do właściwego miejsca, a następnie oczyścić łożysko przy pomocy profesjonalnych narzędzi. W czasie odbudowy paznokcia warto uzbroić się w cierpliwość, gdyż cały proces uzależniony jest od tempa wzrostu paznokcia. Paznokcie u dłoni odrastają w przeciągu 4-6 tygodni, a u stóp rosną wolniej. Podolog dobierze odpowiedni preparat i nauczy jak pobudzać łożysko, aby odrastający paznokieć przylegał idealnie do łożyska.