Usuwanie tatuażu

Laser Nd: Yag Q-Switch

Jak działa laser Q-Switch Nd: Yag?

W trakcie zabiegu dochodzi do termicznej reakcji w strukturach docelowych. Natomiast okoliczne tkanki nie ulegają znacznemu ogrzaniu, co zmniejsza ryzyko powstania blizn i innych działań niepożądanych. Energia przekazywana do sąsiadujących tkanek będzie minimalna. Urządzenie wykorzystuje promień lasera aby dostać się do warstwy naskórka, gdzie następuje wchłanianie pigmentu. Przy użyciu parametrów lasera w krótkim czasie doprowadza do puchnięcia pigmentu i jego rozpadu na mikrocząsteczki, które są następnie wydalane z organizmu. Pigment zostaje usunięty ze skóry stopniowo. Impulsy uderzając w cząsteczki pigmentu są przez nie pochłaniane, temu zdarzeniu towarzyszy wydzielanie dużej ilości ciepła, które rozchodząc się z dużą prędkością powoduje powstanie fal dźwiękowych te zaś rozbijają pigment na mikrocząsteczki.

Reakcja barwnika na światło laserowe

Barwnik stosowany do wykonania makijażu permanentnego może być mieszaniną różnych pigmentów, które inaczej absorbują energię, a więc w odmienny sposób ulegają rozjaśnieniu. W trakcie zabiegu usuwania tatuażu barwnik może zmieniać swój kolor na skutek właśnie tego zjawiska.

Przeciwwskazania:

– opalenizna (1 miesiąc),
– leki światłouczulajace (retinoidy, teracykliny),
– zioła (dziurawiec, nagietek – należy przestać używać na 2-3 tygodni przed zabiegiem),
– aktywne choroby skóry (np. łuszczyca, liszaj),
– czynna infekcja skóry (np. opryszczka, liszaj),
– peelingi (przestać wykonywać na 4 tygodnie przez zabiegiem),
– depilacja woskiem lub pęsetą (nie wykonywać na 2 tygodnie przez zabiegiem – okolica poddawana zabiegowi),
– bardzo sucha i wrażliwa skóra,
– bielactwo,
– skłonność do powstawia bliznowców (keloidów), blizn hipertroficznych,
– stosowanie sterydów (krem lub tabletki),
– stosowanie retinoidów doustnych w ciągu ostatnich 6 miesięcy,
– spożycie lub okres 6 miesięcy od zakończenia przyjmowania Accutanu,
– zaburzenia krzepnięcia krwi, stosowanie leków zmniejszających krzepliwość krwi,
– padaczka,
– choroba nowotworowa,
– rozrusznik serca,
– choroby hormonalne oraz endokrynologiczne (np. zespół policystycznego jajnika lub cukrzyca),
– zakażenia wirusowe (HIV, WZW),
– czynne choroby autoimmunologiczne (np. toczeń układowy, twardzina),
– ciąża,
– karmienie piersią,
– spożywanie alkoholu (24 h przed zabiegiem),
– nadmierne oczekiwania wobec zabiegu.

Zalecenia po zabiegu

Skórę poddawaną zabiegowi należy traktować delikatnie.
Nie drażnić skóry poddawanej zabiegowi.
Nie stosować preparatów i kosmetyków na bazie alkoholu, spirytusu, retinolu, wit. A, kwasów owocowych.
Po zabiegu 2-3 razy dziennie stosować krem lub maść – Lantan lub Bepanten.
Kilka dni po zabiegu unikać ćwiczeń i gorących kąpieli.
Nie opalać się minimum 4 tygodnie po zabiegu.
Nie korzystać z sauny miesiąc, a z basenu 2 tygodnie po zabiegu.
Minimum 2 tygodnie przed zabiegiem i dwa tygodnie po nim nie stosować peelingów, ani oczyszczania na skórze poddawanej zabiegowi.
Skóra poddawana zabiegowi powinna być zdrowa, bez uszkodzeń, umyta, i niczym nie posmarowana, bez świeżej opalenizny.
Nie zdrapywać pęcherzyków bądź strupków.
Należy stosować krem z faktorem ochronnym SPF 50 minimum 4 tygodni po zabiegu.
Bezpośrednio po zabiegu może pojawić się rumień i obrzęk, strupki, pęcherzyki oraz miejscowe wybarwienie skóry. Objawy te są normalną reakcją skóry na wiązkę lasera i mogą utrzymywać się od kilku dni do kilku tygodni, w zależności od indywidualnego tempa regeneracji skóry klienta.

Wygląd skóry po zabiegu

Po pierwszym zabiegu wykonanym u danej osoby zwykle widoczny jest efekt zbielenia powierzchni tatuażu, gdyż powstają pęcherzyki kawitacyjne, które w różny sposób odbijają światło. Taki efekt utrzymuje się około 15 – 30 minut, następnie skóra przybiera naturalną barwę, a tatuaż jest rozjaśniony. Bezpośrednio po zabiegu widoczny jest obrzęk i zaczerwienienie skóry, klienci odczuwają ciepło. Przez kilka dni po zabiegu na skórze mogą utrzymywać się małe strupki. W nielicznych przypadkach pojawiają się odbarwienia, przebarwienia, zmiany faktury tkanki. Ryzyko powstania blizn jest możliwe na skutek nieprawidłowej reakcji skóry na promieniowanie laserowe.

Ilość i częstotliwość zabiegów

Usunięcie makijażu permanentnego wymaga przeprowadzenia od kilku do kilkunastu zabiegów (średnio 6 – 10 zabiegów). Jest to zależne od rodzaju makijażu permanentnego, głębokości, na której znajduje się barwnik, koloru i indywidualnej reakcji każdego organizmu na działanie lasera. Zabiegi wykonuje się w odstępach około sześciotygodniowych, jest to czas potrzebny, aby skóra wróciła do całkowitego normalnego wyglądu.